Okul Öncesi Dönemde Teknoloji Destekli Eğitim ve STEM Yaklaşımı

20 Şubat 2019 Çarşamba

Okul öncesi döneminde teknoloji destekli eğitim ve STEM yaklaşımı

Okul Öncesi Döneminde Neden Teknoloji Destekli Eğitim Kullanılmalıdır?
Sürekli gelişim ve değişim içerisinde olan dünyaya uyum sağlayabilmek amacıyla toplum olarak bu gelişim ve değişimin sıkı takipçisi olmalıyız. Çocuklar artık hızla ilerleyen bir teknoloji çağında dünyaya gelmektedirler, öğretmenler olarak bizler de çocuklarımızın gerek okul öncesi döneminde gerekse sonraki eğitim kademelerinde teknolojiyi planladığımız öğretim yöntemine dahil etmeli,  teknolojiyi bir araç olarak etkin bir şekilde çocuklara sunmalı ve çocuklarla birlikte bizler de gelişen ve ilerleyen teknoloji etkin olarak kullanmalıyız.


Teknolojinin etkin olduğu bir yaklaşım olan STEM yaklaşımı, çocuklara; zihinsel,sosyal, duygusal ve motor gelişimleri alanında potansiyellerini açığa çıkarmada ve mevcut potansiyellerini etkin olarak geliştirme konusunda beceri kazandırmaktadır. 


STEM nedir? 
STEM eğitimi, fen (science), teknoloji (technology), mühendislik (engineering) ve matematik (mathematics) gibi dört önemli disiplinin bir araya getirilmesiyle oluşturulan bir öğretim modeli olarak tanımlanıyor.
Tüm bu alanlarda yetkin bireyler yetiştirmeyi amaçlayan STEM, öğrencilere günlük yaşamda problemlerle başa çıkmanın da bir matematiği olduğunu anlatıp, farklı düşünmelerini ve çeşitli süreçlere yeni çözümler arama kabiliyetlerini artırmalarını sağlayacak bir yaklaşım. Literatürdeki tanımına göre, okul öncesi çağdan lisansüstü öğrenim çağına kadar, gerek müfredat dahilinde, gerekse müfredat dışı şekilde uygulanabilecek de bir metot. (kaynak)
Sadece fen bilimlerinde başarı odaklı bir eğitimi çağrıştıran isminin aksine, STEM eğitim sistemi, öğrencileri tarımdan endüstriye, çevre yönetiminden sağlık hizmetleri ve ulaşım sektörüne pek çok alanda başarı için hazırlıyor. Üstelik model, bilim, matematik ve teknoloji alanlarıyla da sınırlı kalmıyor. İstenildiği takdirde, dilbilgisi, edebiyat ve güzel sanatlar gibi bölümlere de kolaylıkla adapte edilebiliyor.
STEM eğitiminin tüm prensiplerinin ve faydalarının, sanatın içine ya da sanat yoluyla entegre edilmesi yaklaşımına ise STEAM deniyor. STEM eğitimini bir başka seviyeye taşıyan STEAM, fen, teknoloji, mühendislik ve matematik dallarının arasına beşinci bir disiplin olarak sanatı (Art) katıyor. (kaynak)
yukarıda verilen tanımdan da anlaşıldığı üzere STEM yaklaşımı çocukların 4 temel alanda yoğunlaşmasını sağlayarak aslında çocukların tüm edinilmesi gereken becerileri kazanmalarını hedefleyen , bu becerileri günlük hayatlarında aktif olarak kullanmalarını amaçlayan bir yaklaşımdır.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE STEM YAKLAŞIMI NASIL KULLANILIR?
okul öncesi dönem çocukları bu dönemde araştırma, keşfetme, merak duygularını yoğun olarak yaşadıkları için çocukların bu alanlarda desteklenmesi ve bilinçli rehberlik edilesi gerekmektedir. doğru tarzda uygulamalarla çocuklarda var olan araştırma-keşfetme, merak-yaratıcılık duyguları üst seviyelere çıkarılarak, yeni ve kalıcı öğrenmeler sağlanmalıdır. kalıcı öğrenmeler de çocuklarda ancak yaparak-yaşayarak öğrenme türüyle gerçekleşmektedir. STEM yaklaşımının temelinde de yaparak yaşayarak, deneme yanılma yollarıyla öğrenmeler mevcuttur. bu bağlamda STEM yaklaşımı okul öncesi dönem çocukları açısından doğru konular ve doğru rehberlik sağlandığında çok yararlı ve verimli olacaktır. STEM yaklaşımının çocukların gelişim alanlarına sağladığı yararları şöyle sıralayabiliriz;
bilişsel alan:
problem çözme becerisi, merak duygusu, yaratıcılık, hipotezler oluşturma ve test etme, akıl yürütme, mantıksal muhakeme vb.
duyuşsal alan:
değerler eğitimi, topluma ve toplumsal kurallara uyum, grup dinamiği, grupla hareket ve işbirliği, birey olma ve öz farkındalık, özgüven vb. 
psikomotor alan:
büyük ve küçük kas kullanımının gelişiminin desteklenmesi ve ilköğretime hazırlık vb.
dil gelişimi:
konuşma becerisi, sözcük dağarcığının gelişimi, kendini, duygu ve düşüncelerini ifade edebilme becerisi vb. 
Özetleyecek olursak, hızla ilerleyen teknolojiyle birlikte artan bilgi ihtiyacı doğrultusunda, çocuklarımızı bu çağa en uygun şekilde hazırlamak için STEM yaklaşımını kullanarak çocuklarımızda mevcut potansiyellerini geliştirme ve üst düzey düşünme alışkanlığını kazandırmak için, gerek anne baba gerekse öğretmenler olarak teknolojiyi ve teknolojiyi merkeze alan STEM yaklaşımını tüm yönleriyle doğru olarak anlamalı doğru bir rehberlik süreciyle çocuklarımıza aktarmalıyız.
tüm bu olanakların yanında anne baba ve öğretmenlerimize şu soruyu sorabiliriz: Neden aile ortamlarımızda ve sınıf ortamlarımızda STEM yaklaşımını uygulama noktasında bu kadar geri durmaktayız?

Havva DELEN






Gönderen H.D&N.S zaman: 08:06
Bunu E-postayla GönderBlogThis!X'te paylaşFacebook'ta PaylaşPinterest'te Paylaş

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Sonraki Kayıt Ana Sayfa
Kaydol: Kayıt Yorumları (Atom)

Hakkımda

H.D&N.S
Profilimin tamamını görüntüle

Blog Arşivi

  • ▼  2019 (11)
    • ►  Mayıs (2)
    • ►  Nisan (1)
    • ►  Mart (6)
    • ▼  Şubat (2)
      • TEKNOLOJİNİN YAŞI
      • Okul öncesi döneminde teknoloji destekli eğitim ve...
Seyahat teması. Tema resimleri Sookhee Lee tarafından tasarlanmıştır. Blogger tarafından desteklenmektedir.