14 Mayıs 2019 Salı

PERİSKOP (final projesi)

EKİNLİK BAŞLIĞI : PERİSKOP

ETKİNLİK TANIMI: periskop etkinliği , su altındayken su yüzeyinde bulunan nesneleri/cisimleri nasıl görebiliriz? sorusuyla başlayarak , çocukları bilimsel düşünmeye, yaratıcı çözüm yolları denemeye ve hipotezler oluşturmaya yönelten bir süreçtir. çocuklar bu süreç sonunda sorularına yanıt olacak bir ürün ortaya çıkarırlar.

MATERYALLER:
karton kutular boya kalemleri, ayna, silikon, makas
YAŞ: 5-6 yaş
TAHMİNİ SÜRE: 1 saat

SUNUM:
Öğretmen ve çocuklar rahatça iletişim kurabilecekleri bir yere geçerler. öğretmen çocuklara karton kutular verir. çocuklara bir karton kutu ile ne yapabilirsiniz? sorusunu sorar. çocukların yanıtları üzerinde öğretmen çocuklara karton kutularla istediklerini yapmaları konusunda zaman tanır. daha sonra öğretmen çocukları asıl planladığı etkinliğe hazırlamak amacıyla basit birkaç yönlendirme yapar. örneğin bir karton kutuyla bir denizaltı yapabilir miyiz? şeklinde soru sorar. çocuklarla bu konu üzerine tartışılır ve öğretmen çocuklarla kutuları kullanarak bir denizaltı yaparlar. bu süreçte bir denizaltı aracında ne gibi özellikler bulunabileceği ve bizim bunu sınıfımızda bulunan materyallerle nasıl tasarlayabileceğimiz üzerine sohbet edilir.
stem sürecinin ana konusunu içeren soruyu sorar. ' çocuklar deniz altındayken denizin üstündekileri nasıl görebiliriz?
çocukların yanıtları tartışıldıktan sonra öğretmen çocuklara periskop fotoğrafları gösterir ve çocuklara periskopun görüntüyü nasıl aktardığını anlatır. bunun üzerine öğretmen ve çocuklar karton kutuyla yaptıkları denizaltına bir periskop tasarlarlar. gerçek modele uygun olarak, karton kutular belirlenen ölçülerde kesilir ve sağlamlılık açısından silikonla yapıştırılır. aynalar periskopun alt ve üst kısımlarına yerleştirilir ve aynaların boyutlarında karşı kısmına kesikler açılır. öğretmen çocuklara aynaların periskopta ne tür bir işleve sahip olduğunu sorar ve çocukların tahminleri alınır.
KELİME DAĞARCIĞI:
periskop, yansıma
İLGİ NOKTALARI:
periskop yaparken aynaların yerleştirilme aşamaları
periskopun görüntüyü doğru bir şekilde aktarımını kontrol aşaması
HATA KONTROLÜ:
aynaları doğru noktalara doğru açıyla yerleştirme ve aynaların karşı kısmına açılacak olan boşlukları doğru yerlere açma.
FARKLI GÖZLEMLER VE UZANTILAR:
oluşturulan periskop su dolu bir kabın içinde test edilebilir. görüntüyü aktarması açısından başka hangi materyaller kullanılabileceği noktasında fikirler tartışılır.
ÖĞRENCİLERLE SORGULAMA İÇİN VE DİYALOG İÇİN OLANAKLAR
periskop nedir? ne için kullanılır?
periskop deniz üstünden görüntüyü bize nasıl aktarıyor olabilir?
bir periskopta ne gibi özellikler bulunmalıdır?

DÖKÜMANTASYON
oluşturulan denizaltı ve periskopla çocuklar bir yolculuğa çıkarlar ve bu yolculukta nelerle karşılaştıklarını hikayeleştirerek anlatır ya da resmini yapabilirler. resimler sergilenebilir.

SÜREÇLERİN TESPİTİ:
GENEL SÜREÇLER

  • bağlantı kurma
çocuklar periskop etkinliğini yaparken aynaların görüntüyü yansıtma özelliğini kavrayarak bu bilgiyle diğer araçlar arsında ilişki kurabilir.

  • argüman oluşturma
çocuklar periskop yaparlarken aynaların, görüntüyü yansıtması amacıyla birbirine paralel ve belirli açılarla yerleştirildiğini açıklayabilirler.


  • gözlem
öğretmen çocuklara periskopun nasıl bir alet olduğunu ne işe yaradığını gösterirken çocuklar gözlem yaparlar.
çocuklar tüm etkinlik aşamalarını dikkatli bir şekilde gözlemleyerek aynaları kullanarak oluşturduğumuz periskopun nasıl görüntüyü aktardığını gözlemlerler.

  • hipotez oluşturma
bir kartonla neler yapabilirsin? sorusunda çocuklar çeşitli hipotezler oluştururlar ve bunları test ederler ve bunun sonucunda hipotezlerine uygun olumlu ya da olumsuz çıkarımlarda bulunurlar.

  • öngörü

öğretmen çocuklara aynaları göstererek bu aynaları periskopun hangi bölümünde niçin kullanacaklarını sorduğunda çocuklar tahminde bulunurlar. aynanın görüntüyü  yansıtma özelliği ile ilgili bir öngörü sunabilirler.

MATEMATİKSEL SÜREÇLER

  • ölçme
çocuklarla faklı boylarda ve farklı boyutlarda periskoplar yapılır ve bunlar arasında karşılaştırmalar yapılarak ne gibi farklar olduğu üzerine konuşulur.

  • tasarım 
çocuklar etkinliğin başlangıcından sonuna kadar bir tasarım süreci içerisindedirler. bir kutuyla neler yapabilirsiniz? sorusu ile başlar, kutularıyla yapabileceklerini tasarlarken, bir denizaltı inşa ederken ve periskopun yapım aşamasına kadar bir tasarım vardır.

  • oynamak

çocuklar oluşturdukları denizaltı ve periskop ile bir yolculuğa çıkarlar ve bu yolculukta nelerle karşılaştıklarını arkadaşlarına anlatırlar. periskoplarını test ederler.

  • açıklamak 
öğretmen ve çocuklar gerçek bir periskopu model alarak sınıfta bulunan materyallerle periskop oluştururlarken öğretmen, periskopta kullanılan aynaların nasıl bir işleve sahip olduğunu çocuklara açıklar ve bu bilgiyi çocuklar artık başkasına açıklayabilir, kullanabilir hale gelirler. elindeki materyallerle neler yapmaya çalışıklarını açıklayabilirler.
FEN VE TEKNOLOJİ SÜREÇLERİ

  • etkileşim 
Çocuklar kutularıyla tasarımlar yaparlarken ve periskop tasarlarken ilgi ve merakları üst seviyede olur, tasarımlara yönelik anlamlı sorular sorarlar.
  • Keşfetmek
Periskopta olası hatalarda çocuklar sorunun neden kaynaklı olduğunu araştırırlar ve periskop yapım aşamasını gerçekleştirdikten sonra bilinmeyen bir süreci deneyimlemiş olurlar.
DESTEKLEYİCİ SÜREÇLER
Merak işbirliği heves yaratıcılık hayalgücü

NOTLAR:
https://eodev.com/gorev/10375020
https://www.youtube.com/watch?v=Ezv7Ejn29AI

HAVVA DELEN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder