15 Mayıs 2019 Çarşamba

STEM PLANI(final projesi)


ETKİNLİK BAŞLIĞI:
 HAYALİMDEKİ GEMİ

ETKİNLİK TANIMI
Bu etkinlikte yüzme-batma kavramı ele alınmıştır. Çocuklara yüzme ve batma durumlarına sebep olan etkenleri, onların yaş düzeylerine indirgeyerek tanıtma amaçlanmıştır. Bu doğrultuda gemilerin ağır olmasına karşın denizin üzerinde nasıl batmadan durabildiği üzerine çocuklarla soru-cevap ve görseller eşliğinde konu örneklendirilmesi yapılır.
MATERYALLER
Karton bardak, plastik tabak, alüminyum kap, tuvalet kâğıdı, kâğıt havlu rulosu, pipet, çöp şiş, balon, makarna, kavanoz kapağı, dil çubuğu, ip, pinpon topu, şişe kapağı, kumaş parçaları, yapıştırıcı, makas, sünger, eva kâğıdı, karton, su kabı, su, portakal, taş, gemi resimleri, lastik, balon, çeşitli süsleme malzemeleri vs.
YAŞ GRUBU :5-6 YAŞ
TAHMİNİ SÜRE
                1 saat
SUNUM
Öğretmen sınıfa gelir. Çocuklarla neler yaptıkları, nasıl oldukları üzerine sohbet eder.
Ön bilgileri yoklama ve merak uyandırma aşaması: Çocuklara bugün okula hangi taşıtlarla geldikleri sorulur. Çocukların cevaplarıyla birlikte taşıtlar ve bu taşıtların nasıl ilerledikleri hakkında konuşulur. Gemiye dikkat çekilir. Geminin suyun üstünde nasıl batmadan durabildiği ve ilerleyebildiği sorulur. Çocukların bu konu hakkındaki fikirleri alınır. Bununla ilgili bir deney yapılacağı söylenir ve bunun için içi su dolu büyük bir kap sınıfa getirilir. “Çocuklar sizce bu kabı neden getirdim?” diyerek dikkatleri çekilir.
Keşif Aşaması: Kabuklu bir portakal gösterilir ve bu portakalın batıp batmayacağı hakkında ne düşündükleri sorulur. Portakal suya atılır ve neden suyun üstünde kaldığı konuşulur. Tahminler alınır. Daha sonra bir taş gösterilir ve suya atılır. Taşın ve portakalın sudaki durumları karşılaştırılır.
Açıklama Aşaması: Kabuklu portakalın kabuğundaki hava boşluklarından dolayı havada kaldığını ve atılan taşın hava boşluğu olmadığı için battığını açıklıyoruz. Aynı şekilde mühendislerin gemileri tasarlarken büyük boşluklar bıraktığını bu nedenle gemilerin batmadığını söylüyoruz. Deniz simidi ve kolluklarında içi hava dolu olduğu için suda batmadığını söylüyoruz. ‘’Şimdi biz de uzaklarda yaşayan ve yardıma ihtiyacı olan arkadaşlarımıza yardım göndermek için hayalimizdeki gemileri yapacağız.’’ diyerek çocukları yönlendiriyoruz.
Genişletme Aşaması: Çocukların duvarlara asılan gemi resimlerini bulmaları istenir ve bu resimler incelenir. Çocuklardan hayallerindeki resimleri yapmadan önce yapacakları gemilerin prototipini yapmaları istenir. Prototipe uygun gemiyi yapmaları için sınıfa getirilen materyaller incelenir. Çocuklar seçtikleri materyaller ile kendi gemilerini yapar. Yapılacak olan geminin suda yüzebilmesi ve verilen parayı taşıması gerektiği belirtilir.
Her çocuk kendi gemisini tasarladıktan sonra sırayla su dolu kapta herkesin görebileceği şekilde kriterlere uygun olup olmadığı test edilir.

KELİME DAĞARCIĞI
Denge, yüzme, batma, hava boşluğu, prototip
İLGİ NOKTALARI
Portakal kabuğunda hava boşluklarının bulunmasından dolayı suyun üzerinde yüzmesi
Taşta ise hava boşluklarının bulunmamasından ötürü suda batması
Çocukların denemek istedikleri diğer nesneleri denemeleri ve yüzme batma gruplandırması yapmaları.
HATA KONTROLÜ
Öğretmen ve çocuklar süreç içerisinde hem çeşitli materyallerin yüzüp battıklarını test ederlerken hem de çocuklar kendi gemilerini çeşitli materyallerle tasarlarlarken öğretmen çocuklara rehberlik etmeli, sık hataya düşecekleri noktalarda doğru ipuçlarıyla yönlendirmelidir.
FARKLI GÖZLEMLER ve UZANTILAR
Çocuklar portakal taş ve kendi gemilerinin yüzme-batma kıyasını yaptıktan sonra, sınıfta bulunan diğer materyaller/nesnelerden istediklerini kullanarak bir yüzme-batma grafiği hazırlayabilirler. Grafik için çocukların denedikleri alternatif nesneler yüzen ve batan nesneler olarak iki gruba ayrılır.   
ÖĞRENCİLERLE SORGULAMA VE DİYALOG İÇİN OLANAKLAR
SİZCE NE SORULARI SORABİLİRİZ?
Nesnelerin yüzebilmeleri için ne tür yapıda olmaları gerekir?
Yüzen nesneler ile batan nesneler arasında ne gibi farklılıklar var?
Sizin prototipini yaptığınız geminiz yüzdü mü? Battı mı? Neden yüzdü? Neden battı?
Tasarladığın geminin yüzmesi için ne gibi değişiklikler yapman gerekir?
DOKÜMANTASYON / BİLİM İÇİN FİKİRLER DEFTERİ
Yüzen ve batan nesneler için çocuklar öğretmen eşliğinde çeşitli nesneleri içeren grafik hazırlar ve sınıfın uygun bir yerinde sergilerler. Belli zaman aralıklarıyla grafik yeniden yorumlanabilir.

SÜREÇLERİN TESPİTİ
Genel Süreçler: Bu etkinlik planı genel süreçler içerisinden ‘ bağlantı kurma’ alt başlığını içermektedir. Çocuklar uyguladıkları etkinlikte birkaç cismin/nesnenin yüzme batma grafiğini oluştururken bunların neden yüzdükleri ya da neden battıklarına dair bilgiler edinir ve bu bilgileri bağlantı kurarak diğer cisimler üzerinde yorumlayabilirler. Elde edilen bilgiyi bağlantı kurarak diğer nesneler üzerinde yorumlayabilmesi aynı zamanda genel süreçlerden ‘argüman oluşturma’ alt başlığını da kavramaktadır. Çocuklar, yüzeceğine ya da batacağına dair fikirlerini paylaştıkları nesnenin denemesini yaparak ortaya çıkan sonucun nedenini bu deney sonunda edindikleri bilgilerle açıklayabilirler.
Çocuklar tüm etkinlik süreci içerisinde yoğun bir gözleme dayalı bilgi toplama yöntemini aktif olarak kullanarak genel süreçlerden ‘ gözlem’ alt başlığını duyu organları ile etkin bir şekilde kullanırlar.
Çocuklar uygulanan deney sonrasında çeşitli hipotezler oluşturabilirler. Bunlar, edindikleri bilgiler doğrultusunda yüzme batma olayını çeşitli nesnelere genelleyebilir ve bu genellemelerini test etme imkanı elde etme şeklinde olabilir. Bu açıdan ele alındığında ise uygulanan etkinlik genel süreçlerden’ hipotez oluşturma’ alt başlığını da desteklemektedir.
Çocuklar etkinlik süreci içerisinde tasarladıkları gemilerinin yüzüp batacağına dair öngörülerde bulunabilirler.
Matematik Süreçleri: uygulanan etkinlik matematiksel süreçler açısından ele alındığında; ölçme, yerini tespit etme, tasarım, açıklamak kavramlarını içermektedir.
Çocuklar, çeşitli cisim/nesneleri yüzme batma olgusuna göre test edip karşılaştırmalar yaparak ölçmeyi, yüzen batan nesnelerin kapsadıkları alanların karşılaştırmasını yaparak yerini tespit etme kavramını, çeşitli malzemeleri kullanarak kendi gemilerinin prototipini oluşturma aşamasında tasarım alt başlığını, yüzme-batma olayının cisimlerde bulunan hava boşluklarına, cismin yoğunluğuna bağlı olarak değiştiğini ifade ederek matematiksel süreçlerden açıklamak alt başlığını kazanmış olurlar.
Fen ve Teknoloji Süreçleri: uygulanan etkinlik fen ve teknoloji süreçleri açısından ele alındığında ise etkileşim, keşfetmek, alt basamaklarını içermektedir. Çocuklar; etkinliği uygulama aşamasında gereken dikkat ve ilgiyi göstererek anlamlı bir öğrenme için gereken etkileşimi gerçekleştirmiş olurlar. Ayrıca sorular sorma ve  sorulan sorulara cevap verme bağlamında da sınıfla bir etkileşime geçmiş olurlar. Çeşitli cisimleri yüzme batma durumlarına göre gruplamak için önce bu nesneleri test ederler bu durum çocukların bilinmeyenleri deneyimlemesine olanak sağlar ve böylece çocuklar keşfederek yeni bilgilere ulaşır ve bu bilgileri anlamlandırarak mantılı çıkarımlar yapmaya çalışırlar.
Eğilimler: etkinlik uygulanırken ilgi çekici girişlerle çocukların ilgi ve merakları aktifleştirilir. Çocuklar işbirliği içinde çalışarak bir grafik oluşturur ve kendi gemi prototiplerini tasarlarken hayal güçlerini ve yaratıcılıklarının sınırlarını zorlayabilirler.
NOTLAR
Bu etkinlik yüzme-batma konusunu öğretmenin bilmesini ve hedeflenen kelime dağarcığını kullanarak öğrencileri ile beraber deneyimlemesini gerektirmektedir. Aşağıdaki kaynak bu anlamda yardımcı kaynak olarak öğretmen tarafından kullanılabilir.


GÖRSELLER




Nihat SAYIN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder