yaş grubu: 5-6 yaş
materyaller: makas, ip, pet bardaklar, yapıştırıcı
ileti: Ses ipin üzerinde titreşir.
kazanımlar:
problem çözme becerisi,
araştırma,keşfetme duygusunu geliştirme,
gözlem yapma, yaratıcılık
hipotezler oluşturma ve bunları test etme
sorumluluk alma ve grupla işbirliği içinde hareket etme
vb.
ÖĞRENME SÜRECİ
Öğretmen sınıfa
girer ve çocuklara; ‘Çocuklar, annem İstanbul’da yaşıyor. Annemi çok özledim
ancak telefonum bozulduğu için onunla konuşamıyorum. Ne yapabilirim bana
yardımcı olabilir misiniz?’ der. Daha sonra çocukların fikirleri alınır. Bu
doğrultuda çocuklarla telefonun nasıl çalışıyor olabileceği hakkında sohbet
edilir. Çocuklara; ‘Çocuklar sesimiz telefonda karşı tarafa nasıl gidiyor
olabilir?’ sorusu sorulur, çocukların ‘kablo’ cevabını vermesi için gerekli
yönlendirme yapılır. Daha sonra öğretmen çocuklara: ‘Çocuklar peki kendi
telefonumuzu yapabilir miyiz? , Nasıl yapabiliriz? , Sınıftaki hangi
malzemeleri kullanabiliriz?’ der. Çocuklardan alınan cevaplar kaydedilir ve bu
doğrultuda sınıftaki telefon için kullanılabilecek materyaller bir araya
getirilir.
BASİT
BİR TELEFON
Deneyin
Yapılışı:
●
Plastik bardakların tabanlarının
ortasına birer delik açılır.
●
4 m uzunluğundaki ipin uçları
plastik bardakların deliğinden geçirilir.
●
İplerin uçlarına birer düğüm
atılır.
●
Bardaklar iki çocuğa verilir. (İp
hiçbir nesneye temas etmemelidir.)
●
Çocuklardan biri kendi bardağına
konuşurken, diğer çocuk kendi bardağını kulağına götürür.
●
Bu işlem tersi olarak diğer çocuk
için tekrarlanır.
Sonuç:
Ses ipi titreştirecektir ve bu titreşim, ipin
diğer ucuna giderek karşıdaki çocuğun bu sesi duymasını sağlayacaktır.
İlke:
Ses, iplerin/tellerin üzerinden iletilebilir.
Deneye başlamadan
önce çocuklar gruplara ayrılır. Grupların fikirleri doğrultusunda materyaller
çocuklara verilerek kendi telefonlarını yapmaları istenir. Öğretmen bu süreçte
çocuklara rehberlik eder. Gruplar telefonlarını oluşturma sürecini
tamamladıktan sonra oluşturulan telefonlar incelenir ve sesi iletip iletmediği
test edilir. Grup çalışması tamamlandıktan sonra Basit Bir Telefon deneyine
geçilir. Deneyde farklı uzunlukta ipler ve farklı türde bardaklar kullanılarak
çocukların test etmeleri sağlanır.
Değerlendirme:
●
Çocuklar ipin uzunluğu arttığında
sesin iletiminde ne gibi değişiklikler oldu?
●
Sizce hangi bardak sesin
iletiminde daha kullanışlı?
●
Sesin iletimini sağlayan ana
materyal hangisidir?
●
Sizce ses ipin üzerinde nasıl
hareket ediyor olabilir?
●
Sizce ipin yerine başka hangi
materyal kullanılabilir?
sorularla etkinlik değerlendirmesinin ardından öğretmen farklı deneme tekniklerine giderek süreci ve çocukları değerlendirebilir.
'basit bir telefon' deneyinin ardından öğretmen çocuklara uyguladıkları etkinlikle ilgili resim çizmelerini söyler. resimler çocuklar eşliğinde incelenir ve ardından panoda sergilenir.
bir başka değerlendirme yöntemi olarak öğretmen çocukların süreç içinde küçük gruplar halinde tasarladıkları telefonların fotoğrafını çekerek deney sonunda karşılaştırma yapmalarını ister. fotoğraflara bakılarak öğretmen çocuklarla süreçte ne gibi sorunlarla karşılaştıklarını, tasarladıkları telefonların ne kadar amacına ulaştığı üzerine konuşulur.
Nihat SAYIN
Nihat SAYIN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder